poradnik-unity-01

Wstęp

W tym miejscu chciałem umieścić jakiś zabawny wstęp o tym, jak to łatwo jest stworzyć dobrą grę i że każdy z nas może to zrobić bez problemów. Nie ma na to jednak czasu, więc weźmy się czym prędzej do roboty.

Nazywam się Mateusz Witek i postanowiłem napisać poradnik, czy jak to jest w zwyczaju mówić w internecie – tutorial do pewnego programu, który umożliwia tworzenie gier na różne platformy, takie jak PC, konsole czy urządzenia mobilne. Chodzi tu o Unity. Od razu chcę zaznaczyć, że nie jestem profesjonalnym game developerem. Właściwie to dopiero rozpoczynam moją przygodę z tworzeniem gier. Poradnik przeznaczony jest głównie dla osób, które tak jak ja dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w świecie developingu. Uznałem, że nie będę posługiwał się żadnymi fachowymi wyjaśnieniami, a wszystko będę tłumaczył na tak zwany „chłopski rozum”.

Dobra, dobra. Koniec tych smętów, bierzemy się do roboty. Wspomniałem wcześniej, że programem, którego używam do tworzenia gier, jest Unity. Ale czym tak dokładnie jest to Unity? Unity to *początek cytatu* „zintegrowane środowisko do tworzenia trójwymiarowych oraz dwuwymiarowych gier komputerowych lub innych materiałów interaktywnych, takich jak wizualizacje czy animacje.” *koniec cytatu*. A prościej? Jest to właśnie program, który umożliwia nam stworzenie trójwymiarowej lub dwuwymiarowej gry komputerowej, pisania do niej skryptów, zarządzanie animacjami i różnymi interakcjami zachodzącymi w naszej produkcji. Czyli po prostu takie nasze centrum dowodzenia.
Największą cechą Unity jest fakt, że jest całkowicie darmowe! Wystarczy wejść na oficjalną stronę i pobrać darmową wersję. Istnieje jeszcze oczywiście wersja premium, która jest płatna i zawiera wiele dodatkowych opcji, ale wszystko, co jest niezbędne, znajdziecie w darmowej wersji Unity.

Rozdział 1 – Początki bywają… nudne

Ok, po pobraniu naszego środowiska, należało by je zainstalować. Przez proces instalacji nie będę was przeprowadzał, bo jest to banalne i każdy średnio rozgarnięty osobnik wykona go bez problemu (instaluj, dalej, akceptuję, dalej, dalej…). Gdy już uporamy się z instalacją i uruchomimy Unity, ukaże się nam taki oto widok ( 1.1).

ekran-startowy-11.1 Ekran powitalny

W zakładce „Projects” mamy dostęp do wszystkich naszych rozpoczętych projektów. W tej chwili widnieje tu tylko opcja stworzenia dowolnego projektu, gdyż nie utworzyliśmy jeszcze żadnego. Druga zakładka „Getting started” zawiera krótką prezentację na temat silnika Unity (1.2). Możecie ją sobie obejrzeć.

ekran-startowy-21.2 Animacja powitalna

Jeżeli już prezentację macie za sobą (Dlaczego nie było polskiego przywitania? Chyba, że „hej” było po polsku :D) stwórzmy więc nowy projekt. Po kliknięciu przycisku „New project” zobaczymy widok, jak na obrazku poniżej (1.3). To tutaj wpisujemy nazwę naszego projektu, wybieramy miejsce na dysku, gdzie ma być zapisany oraz określamy, czy będziemy pracować nad grą 2D czy 3D. Klikając „Asset packages” możemy wybrać paczki assetów do zaimportowania, czyli różne materiały, z których będziemy korzystać, ale o tym później. Póki co wystarczy, że nazwiecie swój projekt i klikniecie „Create project”.

tworzenie-projektu1.3 Okno tworzenia projektu

Po kilku chwilach powinno pojawić się okno z głównym programem (1.4). Wyjaśnię teraz funkcje poszczególnych okienek, które możemy zaobserwować. Wiem, że może to być dosyć nudne, ale trzeba przez to przejść, bo jest to fundament pracy w Unity.

Unity_2016-04-12_20-04-211.4 Główny widok programu

Na górze mamy standardowy pasek menu (1.5), który możemy spotkać w większości Windowsowych aplikacji. Niektóre pozycje są wam pewnie już dobrze znane, jednak pojawiają się takie, które są specjalne dla Unity. Poniżej krótko przedstawię, za co która opcja odpowiada:

  • „File” standardowo, służy do tworzenia nowych projektów oraz scen, możemy także takowe zapisać bądź otworzyć. Znajdziemy tutaj także opcję poniżej
  • „Build Settings…”, gdzie możemy nasz projekt poskładać w całość (o tym więcej później)
  • „Edit” to menu odpowiedzialne za edycję naszych działań w edytorze. Cofanie ruchów, opcje przyciągania do krawędzi, bądź uruchamianie naszej gry. To wszystko znajdziemy tutaj.
  • „Assets” umożliwia nam zaimportowanie do projektu paczek z assetami, czyli różnymi materiałami, których będziemy używać do produkcji naszej gry (o assetach więcej napiszę w kolejnych częściach poradnika).
  • W „Game Object” możemy stworzyć „game objecty”, czyli wszystkie fizyczne obiekty znajdujące się na scenie np. światło, systemy cząsteczek czy teren.
  • Dzięki menu „Component” możemy do naszych game objectów dodać różne dodatkowe opcje np. fizykę obiektu, systemy cząsteczek czy collidery, czyli „ramki”, które zamieniają nasz obiekt w „ciało stałe” (standardowo wyjaśnimy sobie wszystko później).
  • „Window” to menu znane z innych aplikacji Windowsa. Dzięki niemu możemy np. włączyć dodatkowe okienka funkcyjne lub podzielić sobie obszar roboczy według przydzielonych szablonów.
  • „Help” – znajdują się tam opcje dotyczące pomocy przy pracy z Unity. Otrzymamy tam dostęp do forum lub dokumentacji.

pasek-menu1.5 Pasek menu

Dalej mamy okno „Scene” (1.6). W tym oknie będziemy spędzać większość naszego czasu podczas tworzenia gry (do czasu, kiedy nie zaczniemy hardcorowo pisać skryptów :V ). W tym miejscu umieszczamy wszystkie Game Objecty. Uwaga, krótka definicja Game Objectu:
Game Object (obiekt gry) jest to wszystko to, co znajduje się na scenie. Jeżeli umieścimy tam np. sześcienną kostkę, będzie ona Game Objectem. Model postaci, światło, teren, drzewa, woda, trawa, przeciwnicy – wszystko, co możemy zobaczyć w oknie „Scene” będzie Game Objectem.
Do poruszania się po oknie używamy myszki. Aby wybrać dany obiekt, klikamy na niego LPM (lewy przycisk myszy). Przeciągając mysz z wciśniętym LPM tworzymy zaznaczenie, możemy wtedy wybrać grupę obiektów. Aby przybliżyć lub oddalić widok kamery, scrollujemy ŚPM (środkowy przycisk myszy). Przy wciśniętym ŚPM możemy poruszać kamerą w prawo, lewo, do przodu i do tyłu. Gdy wciśniemy PPM (prawy przycisk myszy), obracamy kamerą wokół własnej osi. Możemy wtedy również poruszać się po scenie za pomocą klawiszy W, A, S i D, tak jak w grach. Jest to bardzo intuicyjne. Polecam przetestować poruszanie się po oknie „scene”, gdyż jest ono bardzo ważne (o ile nie najważniejsze) przy tworzeniu gier.
Obok zakładki „Scene” znajdziemy również okno „Game”. Jest to okno przedstawiające aktualny obraz z kamery. Jeżeli stworzymy już jakąś przykładową mapę i umieścimy na scenie kamerę, to po przejściu do okna „Game” zobaczymy to, co widzi kamera na scenie.

okno-sceny1.6 Okno „Scene”

Na lewo od sceny znajdziemy okno „Hierachy” (1.7). Jest to okno, które pokazuje wszystkie Game Objecty znajdujące się na scenie. Ułatwia bardzo pracę, bo dzięki niemu, zamiast szukać danego obiekty na scenie (która może być bardzo duża), możemy z łatwością odnaleźć go na liście w „Hierarchy”.

hierarchy1.7 Okno „Hierarchy”

Poniżej znajdziemy okno „Project”(1.8). Podobnie jak „Hierarchy” służy ono do przechowywania, jednak nie Game Objectów, a assetów. Czym są assety? Assety są to elementy, z których będziemy budować naszą grę, czyli wszelkiego rodzaju modele, tekstury, materiały, animacje, skrypty itp. Assety możemy przeglądać w oknie „Projects”. Podstwowe Assety możemy tworzyć przy użyciu menu rozwijanego „Assets”.

okno-project1.8 Okno „Project”

Ostatnim oknem do omówienia jest okno „Inspector” (1.9). Domyślnie jest ono puste, jednak po zaznaczeniu jakiegoś Game Objectu pojawiają się w nim jego właściwości. A dokładniej jego komponenty. W przypadku przedstawionym poniżej widzimy komponenty obiektu „Main Camera”. Komponenty dodaje się poprzez kliknięcie przycisku „Add Component” widocznego na dole okna „Inspector” oraz poprzez rozwijane menu na górnym pasku.

inspector1.9 Okno „Inspector”

W panelu „Inspector” jest jeszcze jedna istotna opcja. Chodzi o tagowanie obiektów. Tag to swoistego rodzaju oznaczenie, pozwalające odróżnić silnikowi Unity Game Objecty. Będziemy to przerabiać dokładniej później.

To już chyba wszystko jeśli chodzi o pierwszy kontakt z Unity. Wiem, może się to wydawać nudne, ale jest to niestety (albo stety) konieczne. Bez wiedzy podstawowej nie będziemy w stanie poznać dalszych możliwości jakie oferuje Unity. Ale nie martwcie się, w kolejnej części zajmiemy się już bardziej praktycznymi sprawami.

Written by: Gość

Nasz fanpage