Realpolitiks

Napisane przez w w Recenzje, 4 More

Realpolitiks – Recenzja

Realpolitiks to dziecko polskiego studia Jujubee, wpisujące się w gatunek gier „Grand Strategy„. Różni się jednak od swoich „rówieśników” zaliczających się do tego zbioru.

Gdy słyszymy „Grand Strategy”, od razu mamy skojarzenia z produkcjami typu Europa Universalis i przeważnie z innymi tworami studia Paradox, które dominują w tej tematyce. Tytuły z tego gatunku przeważnie cechują się bardzo rozbudowanym interfejsem, masą danych i przeróżnych informacji, dlatego aby zrozumieć jak działa dany tytuł, trzeba poświęcić naprawdę wiele czasu a niekiedy nerwów.

Twórcy Realpolitiks postanowili zrezygnować z tego wszystkiego, aby gracz mógł szybciej zrozumieć ich produkt i oddać się zabawie, w efekcie czego jest tu wszystkiego mniej. Prawdą jest, że próg wejścia w grę jest naprawdę niski i wystarczy dosłownie kilka godzin, aby zrozumieć na czym polega rozgrywka. Prawdę mówiąc, przejście samouczka składającego się z trzech kategorii wystarczy, aby już zacząć swoją pierwszą przygodę we właściwej kampanii. Wpływa to na dany tytuł jednocześnie pozytywnie i negatywnie. Gracze oczekujący prawdziwych wyzwań przy odkrywaniu gry mogą być zawiedzeni, chociaż już przy niskim poziomie trudności w poznawaniu rozgrywki, gra zapewnia dobrą zabawę i może wciągnąć. Zadowoleni natomiast mogą być zwłaszcza ci, którzy mają problemy ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych tytułów.

1

W grze kierujemy dowolnym państwem w bliższej lub dalszej przyszłości, co jest bardzo ciekawym pomysłem. Mamy do wyboru kampanie w 2222 roku, po III wojnie światowej a nawet podbijanie kosmosu, które mogłoby wyglądać lepiej niż kawałek nieba z paroma planetami nad główną mapą.

2

W samej rozgrywce wszystko kręci się wokół projektów, które ustanawiają kierunek postępów naszego kraju, co wpływa na zmianę ustrojów w kraju, w wyniku czego z państwa demokratycznego możemy stać się państwem totalitarnym – wszystko zależy od wybranych projektów. Opcji rozwoju kraju jest cała masa, ale niestety zmieniają one głównie parametry i nie wpływają na ogólny styl rozgrywki. Projekty są chyba najważniejszą rzeczą w całej grze, ale poza nimi możemy też aktywować działania szpiegowskie, które umożliwiają rozpoczęcie wojny z innymi krajami a także działania dyplomatyczne, które głównie ograniczają się do poprawiania stosunków z innymi krajami i umożliwiają ewentualne stworzenie bloku z innymi państwami. Pozwala to na wprowadzanie w życie specjalnych projektów, które mają różne bonusowe działania na kraje znajdujące się w stworzonym przez nas bloku. Co do wojen to boli trochę brak rozmieszczonych na mapie strategicznej wojsk, przez co mapa wydaje się nieco pusta. Wszystko zostało zamknięte  w jednym oknie z informacjami, w którym możemy wykonywać różne misje na froncie, mające przyczynić się do osłabienia wroga i zmuszenia go do przystania na nasze warunki.

3

W ogólnym rozrachunku Realpolitiks nie jest wybitną grą. Plusem tej gry jest przyjemny i prosty do opanowania gameplay, niestety kosztem szerokiej gamy możliwości, przez co gra może się bardzo szybko znudzić.

Gra została wydana w 7 językach: angielskim, niemieckim, polskim, rosyjskim, hiszpańskim, włoskim i francuskim. Oprócz platformy Steam grę możemy już nabyć na Mac App Store oraz Windows Store. Od niedawna jest również dostępna w wersji pudełkowej, a już niedługo będzie ją można zakupić w serwisie GOG. Dodatkowo ciekawym faktem jest to, że twórcy planują wersję mobilną Realpolitiks na systemy iOS i Android, która zostanie wydana w pierwszej połowie 2017 roku.

The Good

  • łatwa do zrozumienia
  • skierowana jest do początkujących w gatunku "Grand Strategy"...
  • przyjemna rozgrywka i prosty interface
  • pomimo prostoty zapewnia dobrą zabawę i wciąga

The Bad

  • szybko się nudzi
  • ...dlatego wyjadacze tego gatunku mogą być zawiedzeni
  • mało możliwości
  • uboga mapa strategiczna
70
Kacper Smoliński

Written by: Kacper Smoliński

Nasz fanpage